Рис. 1. Нетреба ельбінська (Xanthium albinum (Widder) H. Scholz) в посівах кукурудзи |
З іншого боку основною ареною для розвитку синантропної фітобіоти, яка формується та розвивається без будь якої просторової й генетичної ізоляції є культурценози. Небажані синантропні види, які називають бур’янами, заполонили посіви інших синантропних видів – культурних, зокрема зернових, просапних, кормових, декоративних рослин, а також штучних лісів і розсадників (рис. 1, 2, 3).
Рис. 2. Березка польова (Convolvulus arvensis L.) в посівах соняшника |
Рис. 3. Горошок волохатий (Vicia villosa Roth) в посівах пшениці озимої |
Процес синантропізації культурценозів став настільки значущим, що викликав обов’язкове планування заходів контролю небажаних видів в усіх без винятку технологіях вирощування культур. Пристосувавшись до розвитку певних культурценозів і технологічних заходів у них, сегетальні види набули специфічних властивостей, що забезпечує їм асоціювання з культурними видами.
Тому для рішення ряду проблем біологічного, екологічного й аграрного виховання об’єктивною необхідністю в процесі викладання ботаніки стає використання й вивчення даних по синантропній флорі й рослинності.
Актуальність і значимість її, особливо якщо вона проводиться на місцевому матеріалі, полягає в тому, що в цьому процесі студенти засвоюють як науковий факт ті глобальні й регіональні зміни, яким піддаються рослинні угруповання в ході інтенсивного антропогенного впливу на природу. При цьому деякі застарілі й неточні ботанічні дані змінюються на нові сучасні уявлення, а деякі абстрактні екологічні – на однозначні актуальні факти, що суттєво впливає на становлення загальнобіологічної й екологічної свідомості студента.
При цьому матеріал з даної проблеми не повінен носити пасивного, декларативно-абстрактного чи обтічного характеру й засвоюватися репродуктивно інакше він не додасть нічого нового ні з ботаніки, ні з екології, ні з лісового чи сільського господарства й не буде таким, що виховує.
У зв’язку з цим, кардинальні зміни природних флор і культурценозів, повязані з синантропізацією, які склалися останнім часом, ставлять при викладанні ботаніки проблеми методичного характеру проведення аудиторних і позааудиторних занять з вивчення синантропних видів і угруповань.
На лекційно-лабораторних заняттях найдоцільнішим поряд з традиційними є застосування нових активних методів – рішення задач, створення й розв’язання проблемних завдань, самостійні наукові й практичні пошуки, моделювання й прогнозування наукових і практичних ситуацій, виконання відповідних дослідів тощо.
Великі можливості для формування загальнобіологічних, екологічних і сільськогосподарських знань, умінь і навичок відкривають ботанічні польові навчальні практики та участь студентів у спеціальних ботанічних екскурсіях та експедиціях, пов’язаних з виконанням науково-дослідних робіт. Але з поглибленням біологічної й екологічної освіти студентів очевидним стає протиріччя з інтересами збереження, відновлення й раціонального використання рослинних ресурсів. Нерідко суттєвої шкоди природі завдають значні збори гербаріїв видів природної флори, особливо рідкісних і зникаючих.
Не менш шкідливим є любительське колекціонування рослин, збирання на букети, лікарські та інші потреби.
Тому при проведенні польових ботанічних практик збирання роздаткового матеріалу та засушування рослин без обмежень необхідно планувати тільки з синантропними видами, тоді як у завданнях по всебічному вивченню видового складу сучасних рослин України, біоморфології, систематики – синантропній флорі відводити значне місце, а в природних фітоценозах більше приділяти уваги еколого-морфологічним описам, аналізам, порівнянням угруповань тощо.
Ще однією важливою складовою біологічної і екологічної освіти є мотивація діяльності. При залученні до навчального процесу матеріалів по синантропній флорі вона реалізовується найкращим чином. Найважливішою характеристикою такої мотивації є вибір показників діяльності не за одним, а декількома критеріями, зокрема корисний – шкідливий, раціональний – нераціональний, збагачення – збіднявіння, відтворення – вилучення, доцільність – недоцільність, економічна й біоенергетична прибутковість – збитковість тощо.
Отже, залучення синантропних видів і угруповань до навчального процесу в курсі ботаніки розширює можливості рішення ряду біологічних і екологічних проблем виховання.
Література:
1.Тохтарь В.К. Внутрішні механізми та причини синантропізації флор: напрямки й перспективні методи досліджень / Синантропізація рослинного покриву України. – Переяслав-Хмельницький, 2006. – С.192-195.
Джерело: Курдюкова О. М. Роль синантропної рослинності в курсі ботаніки / О. М. Курдюкова, В. А. Шевченко, Н. О. Черська // Теорія і практика сучасного природознавства : всеукр. наук.-практ. конф., 12–15 листопада 2007 р. : матеріали конференції. – Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2007.– С. 204–205.
Комментариев нет:
Отправить комментарий